خواب کودکان

خواب کودکان

راهکار رفع بدخوابی یا کم خوابی کودکان چیست؟

میترا جوانمرد Changed status to publish 7 آبان 1400
0

۷ راهکار رفع بدخوابی یا کم خوابی کودک

کودکان بين 6 تا 12 سال به حدود 10 تا 11 ساعت خواب شبانه نياز دارند. اين در حالي ا‌ست که نوجوانان به حدود 9 ساعت خواب شبانه نيازمند هستند. خواب و استراحت کافي براي بچه‌هاي در سنين مدرسه و سن رشد بسيار مهم است و مادرها، نقش مهمي در ايجاد شرايطي مناسب براي خوابيدن کودکان دارند. اگر کودکان خواب کافي نداشته باشند، ممکن است در تمرکز، توجه و يادگيري دچار مشکل شوند. کمبود خواب همچنين مي‌تواند بر خلق‌وخوي کودکان، رشد جسمي و حتي توانايي آن‌ها در مبارزه با بيماري‌ها و عفونت‌ها تأثير بگذارد. اگر کودک شما هم دچار بي‌خوابي يا بدخوابي است، راهکارهايي را براي‌تان آماده کرده‌ايم.

1 –  جاي خواب ثابت|  مهم‌ترين نکته اين است که کودک در يک جاي ثابت هر شب بخوابد و تاکيد کنيد که حتما هر وقت خواست استراحت کند بايد در اين جاي مخصوص استراحت کند.
2-  زمان مشخص خواب|  به هيچ وجه به کودک اجازه ندهيد براي انجام تکاليف، تماشاي تلويزيون و بازي کردن دير بخوابد. بهتر است برنامه‌هاي زندگي خود را به گونه‌اي تنظيم کنيد که اگر در مهماني هستيد قبل از ساعت خواب کودک حتما منزل باشيد تا طبق برنامه هر شب در يک ساعت معين بخوابد.

3- تغذيه مناسب|  حواس‌تان به تغذيه کودک در ساعت پاياني شب باشد. سعي کنيد مواد غذايي کافئين دار را از برنامه غذايي کودک حذف يا کم کنيد. همان‌طور که مصرف اين مواد در بزرگ سالان سبب بي خوابي مي شود، در کودکان هم همين اثر را دارد. متخصصان تغذيه معمولا مصرف موادي مانند شير ولرم را که حاوي کلسيم است، قبل از خواب توصيه مي کنند.
4- ساعت مناسب براي شام| خوابيدن با معده پر توصيه نمي‌شود؛ به همين دليل بهتر است کودک 2ساعت قبل از خواب شام بخورد تا غذا هضم شود و کودک راحت‌تر آماده خواب شود.

5-  تحرک داشتن در طول روز|  براي اين‌که کودک بتواند خواب راحتي داشته باشد بايد در طول روز فعاليت بدني زيادي داشته باشد. اگر کودک به اندازه کافي فعاليت بدني نداشته باشد و انرژي خود را تخليه نکند دچار بي‌خوابي مي‌شود.
6-  جمع کردن اسباب‌بازي‌ها| قبل از خواب اجازه ندهيد کودک سراغ اسباب‌بازي‌هايش برود چون وقتي سرگرم بازي شود ديگر از خواب خبري نيست و سرحال مي‌شود.

7- دماي مناسب|  دماي اتاق کودک خود را بررسي کنيد تا دماي اتاق بالا نباشد. گرما سبب بدخوابي  کودک مي‌شود. پس با ايجاد تهويه مناسب در اتاق کودک، شرايط مطلوبي براي خواب او فراهم کنيد.

پردیس سالاری Edited answer 7 آبان 1400
0
You are viewing 1 out of 2 answers, click here to view all answers.