درمان افسردگی با کمک دمنوش ها

درمان افسردگی با کمک دمنوش ها

آیا دمنوش ها می توانند در درمان افسردگی پاییزی موثر باشد؟

پردیس سالاری Changed status to publish 10 آبان 1400
0

افسردگي را مي توانيد بدون استفاده از داروهاي مختلف درمان کنيد. در اين فصول از سال افسردگي بيشتر افراد را تهديد ميکند و اگر زمينه آن را داشته باشيد مطمئنا دچار خواهد شد پس بهتر است به درمان افسردگي بدون دارو با دمنوش ها روي بياوريد توصيه مي کنيم از داروهاي گياهي ساده براي رفع افسردگي کمک بگيريم روغن درماني و نور درماني نيز به رفع افسردگي شما کمک خواهند کرد.
هم زمان با تغيير فصل و به تبع آن شرايط محيطي مثل تغيير دما و ساعت شبانه روز، در بدن ما نيز با توجه به سن، جنس و مزاج تغييراتي حاصل مي شود که گاهي نامحسوس بوده و گاهي به اندازه‌اي نمايان است که فعاليت هاي روزمره‌مان را تحت تاثير قرار مي دهند.
با شروع فصل پاييز، کوتاه شدن طول روز و ميزان تابش نور خورشيد، با توجه به منطقه‌ي جغرافيايي و ميزان سرماي هوا، هر کدام از ما ممکن است دچار افسردگي فصلي (يکي از شايع ترين مشکلات رواني) شويم.

تغييرات فيزيولوژيک در پاييز
بدن انسان جهاني صغير است که مزاج آن هماهنگ با تغييرات فصلي طبيعت، تمايل به سردي و خشکي پيدا مي کند. همه‌ي ما مي دانيم به دنبال کوتاه شدن روزها و زمان استفاده از نور خورشيد، ساعت بيولوژيک بدن نيز تغيير خواهد کرد. علت اين تغيير، کاهش هورمون ملاتونين است که مسئوليت تنظيم خواب و خلق و خوي انسان را بر عهده داشته و ميزان ترشح آن در مغز بستگي به ميزان نور خورشيد در محيط دارد. بر اين اساس در فصل پاييز و زمستان و در مناطقي که بيشتر روزهاي سال هوا ابري است، همچنين در محيط هاي تاريک و سربسته به علت کاهش نور دريافتي خورشيد، ترشح هورمون ملاتونين در بدن انسان کاهش مي يابد، در نتيجه برخي افراد (به خصوص آن هايي که مزاج سرد و تر يا سرد و خشک دارند) ممکن است دچار بيماري به نام افسردگي شوند.

علائم
کاهش انرژي حياتي – بي حوصلگي و احساس خستگي مفرط – گوشه گيري و انزواطلبي – اختلال در ريتم خواب (پرخوابي يا کم خوابي) – پراشتهايي، پرخوري و اضافه وزن – ميل به خوردن شيريني – نااميدي از زندگي

چه افرادي مبتلا به افسردگي فصلي مي شوند؟
افراد داراي مزاج سرد و تر يا سرد و خشک – افراد بالاي ۴۵ سال – زنان بيشتر از مردان در معرض ابتلا قرار دارند.

شرايط ابتلا به افسردگي فصلي
زندگي در مناطق سرد و خشک، سرد و تر و نيمکره‌ي شمالي – زندگي در محيط‌هاي کم نور مثل آپارتمان هاي کوچک – کار کردن در شيفت هاي شب و مکان هاي کم نور

پيشگيري از افسردگي فصلي
موارد زير در پيشگيري افراد به افسردگي فصلي موثر است.
قدم زدن در طبيعت و روشنايي روز – ورزش هاي هوازي – استفاده از غذاهاي با مزاج گرم در پاييز و زمستان – شب زود خوابيدن و با طلوع خورشيد بيدار شدن

درمان افسردگي بدون دارو
در طب سنتي ايراني، تدابير غذايي يکي از اصول شش گانه‌ي حفظ سلامتي بوده و در درمان اين بيماري نقش اساسي دارد. مهم ترين اصل براي بيمار مبتلا به افسردگي، اين است که با رژيم غذايي مناسب، سردي بدن خود را کاهش دهد، يعني از مصرف غذاهايي با مزاج سرد بپرهيزد و غذاهايي با مزاج گرم را جايگزين کند. اگر در گذشته تجربه‌ي افسردگي فصلي را داشته‌ايد، اين نکات را رعايت کنيد:
مصرف گوشت گوسفند جوان، زرده‌ي تخم مرغ، آش، سوپ جو، شير برنج و شير بادام را افزايش دهيد. – مصرف انگور و شيره‌ي انگور، فالوده‌ي سيب، زيتون و روغن آن و غذاهاي دريايي گرم را در برنامه‌ي غذايي خود بگنجانيد. – از مصرف عدس، قارچ، کلم خام، بادمجان، گوشت گاو و گوشت هاي فرآوري شده، فست فودها، ترشي ها، قند و شکر سفيد بپرهيزيد. – از غذاهاي سبک براي وعده‌ي شام استفاده کنيد.

درمان افسردگي بدون دارو با دمنوش ها
توصيه مي شود براي مصرف هر يک از اين دمنوش ها حتما با پزشک متخصص طب سنتي مشورت کنيد.
دمنوش جنسينگ: حکماي طب سنتي کشورهاي مختلف مصرف گياه جنسينگ را به دليل ايجاد نشاط و آرام بخشي در بدن و افزايش سطح تحريک پذيري ذهن به همه‌ي افراد با شرايط متناسب توصيه و تجويز مي کنند. به اعتقاد بسياري از متخصصان، اين گياه به دليل تاثير روي ترشحات مغزي مانند سروتونين و هيستامين، مي تواند به عنوان عامل موثري در کنترل، پيشگيري و درمان افسردگي بيماران مفيد باشد. درمان ضعف دوران نقاهت نيز يکي ديگر از ويژگي هاي گياه جنسينگ است که موجب تقويت عمومي بدن و بهبود سريع تر اندام هاي بيمار مي شود.

دمنوش زنجبيل: زنجبيل از جمله گياهاني است که به کاهش دلهره و اضطراب کمک مي کند، به همين دليل يکي از دمنوش هاي مناسب افسردگي است، زيرا بسياري از مبتلايان به اين بيماري با مشکل دلهره و اضطراب هم مواجه‌اند. براي تهيه‌ي اين دمنوش کافي است سه برش زنجبيل تازه را همراه برگ نعناع و چند برش ليموترش تازه در آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت ۱۵ دقيقه دم بکشد. اگر مشکل ديابت نداريد، مي توانيد آن را همراه عسل ميل کنيد. زنجبيل همچنين خواص خون سازي، سم زدايي، تقويت حافظه، اعصاب و … دارد. طبع گرم زنجبيل چندان مناسب افراد گرم مزاج نيست.

دمنوش زعفران: در طب سنتي زعفران را باعث گرم شدن مغز مي دانند که باعث ايجاد خنده و نشاط نيز مي شود و از جمله گياهاني است که در هر فصلي، افسردگي را درمان مي کند و خاصيت شادي بخش دارد. دمنوش يا شربت زعفران به ايجاد آرامش و کاهش اضطراب کمک مي کند. به اين منظور کمي زعفران ساييده شده را در آب و گلاب مخلوط کنيد و اجازه دهيد تا با حرارت ملايم دم بکشد. براي بهتر شدن عطر و طعم آن مي توانيد يک قاشق عسل در آن حل کنيد. مصرف اين دمنوش به زنان باردار و بيماران کليوي توصيه نمي شود.

دمنوش اسطوخودوس: سرماخوردگي و ضعف جسماني مي تواند يکي از دلايل ابتلا به افسردگي فصلي باشد. اين دمنوش نوعي مسکن، آرام بخش و تقويت کننده‌ي اعصاب محسوب مي شود و ضد زکام، ميگرن و اگزماست. اگر داراي مزاج سردي هستيد، از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنيد. براي تهيه‌ي دمنوش اين گياه مقداري از آن را با آب و نبات دم کرده و ميل کنيد.

دمنوش بادرنجويه: گياه بادرنجبويه يکي از بهترين دمنوش هاي پيشنهادي براي مقابله با افسردگي فصلي است، زيرا خاصيت آرام بخشي و استرس زدايي دارد. برگ اصلي گياه بادرنجبويه، بعد از شست و شو رايحه‌ي لطيفي از ليمو به خود مي گيرد. براي تهيه‌ي دمنوش اين گياه، پنج گرم از برگ آن را داخل قوري بريزيد تا دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و با کمي عسل يا ليمو ميل کنيد. بهترين زمان مصرف اين دمنوش يک ساعت پيش از غذا يا دو ساعت پس از غذاست.

* شربت بيدمشک و شربت بهارنارنج نيز براي درمان افسردگي فصلي مناسب هستند.

روغن درماني
براي درمان افسردگي فصلي مي توان از روغن درماني نيز بهره برد. روغن گل سرخ که از تبخير برگ هاي گل رز به دست مي آيد براي اين منظور فوق العاده است. اين روغن به شکل موضعي استفاده و در علم «آروماتراپي» براي انواع افسردگي ها تجويز مي شود، زيرا باعث ايجاد حس خود دوستي، اعتماد به نفس و تقويت قدرت روحي و رواني مي شود. عملکرد اين روغن به گونه‌اي است که مانند يک مسکن قوي به آرامش اعصاب کمک مي کند. بخور و استنشاق آن نيز باعث ايجاد حس اميد و شادي در فرد مي شود و براي همين در بسياري از عطرها و اسانس ها مورد استفاده قرار ميگيرد.

درمان افسردگي بدون دارو با نور درماني
نور نقش مهمي در سلامت رواني افراد دارد، بر اين اساس توصيه مي شود:
در فصل هاي کم نور سال، در فضاهاي سرسبز و پر نور قرار بگيريد. – اگر در فضاهاي بسته مثل آپارتمان هستيد، پرده ها را کنار بزنيد و از نور محيط خارج استفاده کنيد. – اگر شرايط به گونه اي است که محيط کار و زندگي تان، کمترين بهره را از نور خورشيد دارد، طي روز از نورهاي مصنوعي استفاده کنيد.

میترا جوانمرد Answered question 10 آبان 1400
0