علت بی اشتهایی در بارداری

علت بی اشتهایی در بارداری

علت بی اشتهایی در طول بارداری چیست؟

فرناز حسینی Answered question 21 بهمن 1400
0

زنان در دوران بارداري با تغييرات هورموني مواجه مي‌شوند که باعث ايجاد تغييراتي در ذائقه و شامه آنها مي‌شود. در طول بارداري، بيشتر خانم ها با افزايش اشتها مواجه مي شوند. اما برخي از خانم ها اشتهاي خود را به دلايل مختلف از دست مي دهند. بي اشتهايي در طول بارداري بايد مورد بررسي قرار گيرد.

1-بي اشتهايي در سه ماهه اول بارداري اغلب بي اشتهايي همراه با حالت تهوع و استفراغ در ماه اول بارداري و ماه دوم بارداري مي باشد. اين مسئله در 85-70 % خانم ها اتفاق مي افتد. خانم باردار گاهي مزه فلز در دهانش حس مي کند. چگونه نيازهاي غذاييتان را برآورده کنيد؟

 1) مايعات بنوشيد به قدر کافي آب بنوشيد. روزانه 8 ليوان آب بنوشيد (مي‌توانيد آب را با ليموناد يا چاي زنجبيل عوض کنيد که به بهبود حالت تهوع نيز کمک مي کنند). 2) زياده روي نکنيد روزانه 6 وعده غذاي کوچک بخوريد. 3) غذاي سبک بخوريد هنگامي که در طول روز اشتهايتان کمي بازمي‌گردد، تا جايي که مي‌توانيد پروتئين و کربوهيدرات پيچيده مصرف کنيد. ممکن است ميوه‌هايي مانند موز براي معده تان بهتر باشند؛ آن را همراه با يک قاشق ماست بخوريد تا کلسيم و پروتئين نيز دريافت کرده باشيد. کراکرهاي غلات کامل نيز هميشه دوست شما هستند. 4) از غذاهايي که بوي تندي دارند دوري کنيد اين‌ها شامل غذاهاي تند و چرب مي‌شوند. 5) از سليقه تان استفاده کنيد به طور حتم، تنوع، چاشني زندگي تغذيه‌اي مناسب است. اما اگر اسفناج حالتان را بد مي‌کند اما کلم که حاوي ويتامين آ هست را دوست داريد، از خوردن کلم لذت ببريد. به زودي دوباره مي‌توانيد اسفناج بخوريد 6) دماي غذا را تغيير دهيد اکثر زنان باردار غذاها و نوشيدني هاي خنک را هنگام بارداري ترجيح مي‌دهند. البته بعضي از خانم‌ها، غذا و نوشيدني گرم را ترجيح مي‌دهند. ببينيد که شما کدام يک را ترجيح مي‌دهيد. 7) ويتامين مصرف کنيد مصرف ويتامين‌هاي دوره بارداري را با DHA، همانند مسواک زدن تبديل به يک کار روزانه براي خودتان کنيد. 8) کمک بگيريد براي اينکه با حالت تهوع مقابله کنيد، با دکترتان درباره مصرف ويتامين B6 و داروهاي مجاز ضد تهوع که ترکيبي از ويتامين ب و آن هيستامين دارند (که ممکن است باعث کاهش احساس تهوع و افزايش اشتها در شما شوند) مشورت کنيد.

2-بي اشتهايي در سه ماهه دوم بارداري سه ماهه دوم بارداري يکي از مراحل حياتي بارداري است زيرا قسمت اعظم رشد جنين در اين مرحله اتفاق مي افتد. بي‌ اشتهايي در ماه پنجم بارداري نگران کننده است زيرا تامين مواد مغذي براي رشد جنين در اين مرحله بسيار مهم است. 1- حالا وقت آن است که کلسيم (روزانه 1000 ميلي گرم)، پروتئين (روزانه 75 ميلي گرم)، اسيدفوليک (که اگر غذاهاي سرشار از فيبر مانند سبزيجات سبز را براي دريافت آن مصرف کنيد، از نشانه هاي آزاردهنده بارداري مانند يبوست نيز رهايي پيدا مي‌کنيد) 2- غذاهاي غني از امگا 3 مانند ماهي را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. اگر احساس مي‌کنيد هنوز هم حالت تهوع داريد، همان برنامه سه ماه اول را در پيش بگيريد.

3-بي اشتهايي در سه ماهه سوم بارداري بي اشتهايي در سه ماهه سوم بارداري براي بيشتر خانم ها پيش مي آيد زيرا جنين نسبت به ماه هاي قبل بزرگ تر شده است و فضاي بيشتري را اشغال مي کند. در اين حالت رحم به معده فشار آورده و باعث بي اشتهايي مي شود. چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيد. ادامه روند بي اشتهايي در طول بارداري موجب از دست دادن آب بدن، رسيدن مواد مغذي کمتر به جنين و تاثيرات منفي بر رشد جنين مي شود. اگر همچنان وزنتان کاهش مي يابد، توانايي هضم غذا نداريد و حالت تهوع داريد به پزشک مراجعه کنيد. 1) به غذاهاي کوچک فکر کنيد درست مانند دوازده هفته اول، سعي کنيد در طي روز وعده هاي غذايي کوچک بخوريد تا سير بمانيد و مواد غذايي مورد نيازتان را دريافت کنيد. 2) مقدار زيادي فيبر مصرف کنيد خوردن غذاهاي سرشار از فيبر (مانند سبزيجات سبز، نان غلات کامل، آواکادو، مارچوبه وتخمه آفتاب‌گردان) به بهبود يبوست و بهبود عملکرد بدنتان کمک مي‌کند. خوب است که نکته هايي از سه ماه اول را نيز رعايت کنيد. چگونه با بي اشتهايي دوران بارداري کنار بيايم؟ 1-تعداد زيادي وعده کوچک بخوريد. بهترين راه حفظ مواد مغذي و انرژي لازم در هنگام بي اشتهايي، تقسيم کردن وعده هاي غذايي به تعداد بيشتر و حجم کمتر است. يک خانم باردار در روز مي تواند 7 وعده غذايي کوچک در برنامه داشته باشد. مقدار کم غذا به راحتي هضم مي شود و موجب استفراغ و حالت تهوع نمي شود. 2-آب بنوشيد. از دست دادن آب بدن مشکلات زيادي در طول بارداري به وجود مي آورد مانند بي اشتهايي. در حالي که مصرف به موقع آب موجب افزايش اشتها مي شود. 3-غذاهاي سبک بخوريد. برخي موادغذايي موجب حالت تهوع و مشکلات گوارشي نمي شوند مانند دانه ها، برنج پخته شده، سبزيجات و ميوه ها. غذاهاي سبک بايد در طول روز مصرف شوند تا از حالت تهوع جلوگيري کنند. 4-از فست فود اجتناب کنيد. فست فود سرشار از سديم است بنابراين موجب بي اشتهايي مي شود؛ همچنين موجب کمبود مواد مغذي نيز مي شود. 5-مکمل هاي مواد مغذي ضروري را مصرف کنيد. خانم هايي که از بي اشتهايي شديد در طول بارداري رنج مي برند بايد از مکمل هاي مواد مغذي استفاده کنند. خانم هايي که هميشه احساس مي کنند معده پري دارند، مي توانند از مکمل ها استفاده کنند؛ مکمل ها مواد معدني، ويتامين ها و آنتي اکسيدان ها را تامين مي کنند. 6-پياده روي کنيد. يکي از بهترين ورزش ها در طول بارداري پياده روي با سرعت زياد است. فعاليت نداشتن باعث بي اشتهايي مي شود. 7- فيبر به مقدار کافي مصرف کنيد. مصرف مواد غني از فيبر (مانند تخمه آفتابگردان، مارچوبه، آواکادوو، نان گندم و سبزيجات برگ دار) باعث جلوگيري از يبوست مي شود.

فرناز حسینی Answered question 21 بهمن 1400
0