حفظ سلامتی در آلودگی هوا

641 viewsپزشکی و سلامتآلودگی هوا

حفظ سلامتی در آلودگی هوا

چه راهکارهایی برای حفظ سلامتی در آلوده ترین روزهای سال وجود دارد؟

سمیرا Answered question 21 فروردین 1401
0

آلودگي هوا يکي از معضلات شهرنشيني است. اين پديده که در دنياي مدرن گريزي از آن نيست، سلامت انسان را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد. در اين شرايط، استفاده از رژيم غذايي مناسب از جمله مواردي است که مي‌تواند به حفظ سلامت شهرنشينان کمک کند.

AndroidOnlineNewsImage - حفظ سلامتی در آلودگی هوا

سمیرا Answered question 21 فروردین 1401
0

آلودگی هوا می تواند زمینه ساز مشکلاتی چون بیماری های ریوی و حملات قلبی باشد اما با رعایت نکات تغذیه ای می توانید این پیامدها را کاهش دهید

در چند روز گذشته ،آلودگی و گرد و غبار در اغلب نقاط ایران دیده‌ شد و حتی تهران در اول فهرست آلوده‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفت.یکی از نکاتی که در این شرایط بسیار مهم است حفظ سلامت شماست. در ادامه نکات مربوط به حفظ سلامتی در هوای آلوده را بررسی خواهیم کرد.

  در خانه بمانید

سعی کنید این روزها در خانه بمانید. رفتن به بیرون از خانه، می‌تواند خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد.

   تغذیه‌تان را تغییر دهید

مصرف غذاهای غنی از ویتامین A ،بتاکاروتن ، ویتامینC، ویتامین E و سلنیوم را افزایش دهید.ویتامین A  و بتاکاروتن، باعث می‌شود سیستم گوارشی در مقابل عفونت مقاومت بیشتری داشته باشد. منابع غنی از این مواد عبارت اند از: مارگارین، کره، سیب زمینی شیرین، هویج و جگر.ویتامین C به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر بهبود پیدا کنند.

منابع مناسب عبارت اند از: پرتقال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و لیمو. ویتامین E از سلول‌ها در برابر تخریب محافظت می‌کند، اکسیژن رسانی به سلول‌ها را افزایش می دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند برای جذب این ویتامین سبزیجات سبز برگ دار، غلات کامل، زرده تخم مرغ، کره و روغن‌های گیاهی مصرف کنید. سلنیوم از آسیب رادیکال‌های آزاد به کبد و ریه‌ها و ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. برای جذب کامل سلنیوم،
تخم مرغ، پیاز، سیر، غلات کامل و ماهی بخورید.

   خوردن شیر و چای  

مصرف شیر تاثیر بسزایی در کاهش جذب سرب دارد. همچنین چای حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. مصرف چای سفید، چای سبز و چای سیاه که تنها از نظر زمان برداشت با هم تفاوت دارد، نقش مهمی در حفاظت از سلول‌های بدن در زمان آلودگی هوا دارد.

   پرهیز از ورزش و دویدن در فضای باز
ورزش کردن در فضای باز به خصوص فعالیت‌های سنگین و طولانی مدت مثل دویدن و دوچرخه سواری که سبب افزایش میزان تعداد تنفس می‌شود، خطر سلامتی  ریه‌ها را بالا می‌برد. بنابراین در روزهای آلوده، نرمش و ورزش را در منزل یا باشگاه‌های ورزشی مسقف و دارای سیستم تهویه انجام دهید.

   نگهداری گل و گیاه در خانه

هر چند که  گیاهان آپارتمانی به تنهایی نمی‌توانند همه آلاینده‌های موجود را پاک سازی کنند، اما وجود آن‌ها به فضای خانه کمک‌های زیادی می‌کند. گیاهان آپارتمانی را در مناطق مختلف خانه قرار دهید تا هوا را تصفیه کنند.

فرناز حسینی Answered question 21 فروردین 1401
0